home      PGL PGL Lasy
Państwowe
  blog edukatora          blog leśniczego          skrzydlate myśli     

autor Jarek   data 2010-06-28

Jak to się kiedyś robiło

Łódź, którą wyciągnąłem, była zrobiona z dwucentymetrowych desek sosnowych ułożonych w typowy sposób, na styk . Płaskie dno było wykonane z takich samych desek co burty, z tym, że były połączone na tzw. obce pióro. Wnętrze pomalowano na biało, co niewątpliwie miało efekt estetyczny...

 

Zrobiłem kiedyś łódkę rybacką. Używamy jej z kolegą do dzisiaj. Tak się złożyło, że razu pewnego podczas połowów na pewnym jeziorze zobaczyłem leżącą na dnie starą, dziurawą łódź.

Bardzo mnie zaciekawiła i postanowiłem, że przyjrzę jej się bliżej. Znalazłem trochę czasu i udało mi się wyciągnąć ją niedawno na brzeg za pomocą haka. Razem z łodzią na brzeg wydostały się liczne żyjątka które ją skolonizowały. Na szczęście woda nie była głęboka i dość łatwo poszło.

Łódka okazała się faktycznie wykonana z niezwykłą starannością. Dzisiaj już niewiele osób potrafi robić takie łodzie z drewna. Oczywiście można wciąż znaleźć takich rzemieślników, ale dzisiaj za taką robotę trzeba zapłacić mnóstwo pieniędzy, w zależności jeszcze od rodzaju użytego drewna. Na zachodzie Europy wraca moda na tradycyjne szkutnictwo i można zauważyć powrót do technologii drewnianych, ale z wykorzystaniem wszystkich zdobyczy współczesnej techniki. W Polsce mamy dobrych szkutników i dla nich jest to szansa na sprzedanie tej szczególnej wiedzy za uczciwą cenę.

łódka klasyczna drewniana

Kształt łódki był bardzo klasyczny, wymuszony przez konstrukcję i rodzaj użytego materiału, a jednocześnie praktyczny. Dwuelementowy dziób (stewa dziobowa ze specjalną nakładką) zapewniał opływowy kształt z przodu, a pawęż (rufa) wykonana z jednej, szerokiej deski, dawała stabilność.

Robione współcześnie z laminatów rybackie łódki są wzorowane właśnie na takich jednostkach, nawet z zachowaniem linii poszycia, co nie ma już konstrukcyjnego uzasadnienia, jedynie estetyczne. Oczywiście ich budowa jest w tej chwili tania i masowa, ale nie ma już w nich tego charakteru jaki mają drewniane łodzie.

Moim zdaniem jedyna sensowna myśl techniczna w przypadku współczesnych jachtów z laminatu dotyczy jachtów regatowych i wielokadłubowych, gdzie wciąż pracuje się nad taką modyfikacją linii dziobu i kształtów kadłuba, żeby jachty były nie tylko coraz szybsze, ale i coraz bezpieczniejsze.

Komentarze (1)

mekeke 28.06.2010 19:59:05
Trzeba zawieź teraz łódkę do Delpiha Yahts w Olecku żeby zrobili z niej kopyto pod przyszłe konstrukcję :)

Dodaj komentarz

Wpisz swoje imię
Twój komentarz
Wpisz kod z obrazka   
Zdjęcie CAPTCHA Odśwież obrazek

LOGIN

 

Kategorie

Zasady (27)
Leśnictwo (100)
Drzewa (38)
Zwierzęta (109)
Leśniczówka (157)
Technika (22)

Archiwum

2007 (44)
2008 (101)
2009 (92)
2010 (84)
styczeń (7)
luty (6)
marzec (8)
kwiecień (7)
maj (8)
czerwiec (7)
lipiec (7)
sierpień (7)
wrzesień (6)
październik (7)
listopad (8)
grudzień (6)
2011 (101)
2012 (103)
2013 (100)
2014 (78)
2015 (63)
2016 (60)
2017 (52)
Kanał RSS - nowy

 
 
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij